lördag 17 november 2012

Ojdå

nu gav jag mig in i rotmosgrytan
rejält med språkliga synpunkter på moset!

Jag älskar rotmos och lagar det ofta.
Mitt mos (inte min mos va?) innehåller största delen kålrot
med inslag av mjölig potatis och morot.
Jag kokar kålroten 10 min innan jag lägger ner resten i kokvattnet.
Sen ångar jag av ordentligt och späder sen om det behövs med kokspad från
korven eller fläskläggen som oftast hör till.
Använder gammal hederlig potatisstöt för det är bäst i test!
/egna tester med diverse mixrar o vispar och såklart väldigt subjektivt/
Smör o salt förstås!!!!
Vegetarisk variant med hel ugnsbakad lök!

Skulle jag nu lägga in en bild på rotmos
så blir allt bara brunt på min blogg


















så lite grönt från svampsäsongen
får det bli....

2 kommentarer:

  1. Jag älskar också rotmos. Och kantareller.....:-)

    SvaraRadera
  2. Ja i sommar plockade jag massor av stora, fina gula, utan att ha något eget "ställe".
    Trattisar också by the way.

    SvaraRadera